r 05

Karloss Zepeda (Carlos O. Zepeda, Nīderlandes Karaliste) ir Roterdamas Ostas pārvaldes projektu vadītājs un analītiķis, kas specializējies ostu pārvaldes un tirgus analīzes jautājumos. Paralēli darbam vadot attīstības procesus Roterdamas (Nīderlandes Karaliste) un Sohāras (Omāna) ostās, kā arī brīvās tirdzniecības zonā Omānā, Karloss sniedz konsultācijas valdībām, ostu pārvaldēm un privātiem uzņēmējiem Indonēzijā, Ķīnā, Brazīlijā, ASV, Omānā, Argentīnā un Latvijā.

Karloss ir ieguvis bakalaura grādu vadības zinātnē Hārvarda Universitātē (ASV) un maģistra grādu jūras ekonomikā un loģistikā Erasmus universitātē Roterdamā. Savu karjeru Karloss sācis strādājot Korejas uzņēmumā “Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering” kur sniedzis stratēģijas konsultācijas starptautiskos kuģubūves projektos Norvēģijā, Rumānijā, Brazīlijā un Omānā.

 

STRATĒĢISKA IZVĒLE, VEIDOJOT PILSĒTVIDI LĪDZĀS VEIKSMĪGAI NĀKOTNES OSTAI

Tirdzniecības krustcelēs attīstījās vairākas pilsētas, līdz ar to vēsturiski ostas var uzskatīt par pilsētu veidojošiem uzņēmumiem. Senajās kartēs un zīmējumos osta un pilsēta ir integrētas, kuģu masti un buras atrodas līdzās baznīcu un nocietinājumu torņiem un veido pilsētas siluetu. Sākot ar 19. un 20. gadsimtu miju, osta un pilsēta tiek pakāpeniski nodalītas – gan teritoriāli, gan politiski, gan ekonomiski. Sekojot modernisma pilsētbūvnieciskajai koncepcijai, 20. gadsimta vidū osta kļūst par slēgtu industriālu zonu ārpus pilsētas teritorijas un valdes kompetences. Pilsētbūvnieciskajai paradigmai mainoties, osta un pilsēta mēģina atjaunot zudušo saiti, un mūsdienās pasaules tendence ir integrēta un līdzsvarota ostas un pilsētas attīstība.

Vairāku apstākļu dēļ (vēsturisks teritoriālais un politiski ekonomiskais nodalījums, dziļūdens kuģniecība, mūsdienu prasības izkraušanas un iekraušanas ātrumam un drošībai) pilnīga ostas un pilsētas integrācija ir apšaubāma. Tomēr ostu ir iespējams padarīt daudz draudzīgāku videi un pilsētniekiem un pārvērst par vietu, kas sniedz arī darba, izglītības un rekreācijas pakalpojumus.

Roterdamas un Antverpenes osta ceļā uz integrāciju ar pilsētu sper pirmos soļus, paverot savas durvis apmeklētājiem. Tās piedāvā iepazīt savu ikdienas darbību informācijas centros, kā arī doties ekskursijā ar autobusu vai kuģīti. Ostas teritorijā ir izveidots plašs gājēju un velo celiņu tīkls, kas ļauj baudīt piejūras parku un vērot savvaļas dzīvniekus. Ostas piedāvā telpas privātiem pasākumiem un ēdināšanas iespējas. Tādā veidā osta kļūst par savdabīgu pilsētas telpas turpinājumu.

Atziņas, kas gūtas Roterdamas un Antverpenes ostas attīstīšanas laikā, var būt noderīgas, veidojot Rīgas brīvostas attīstības stratēģiju. Tās teritorija ir fragmentēta, līdz ar to vērtīgas kultūrvēsturiskās un dabas ainavas, kā arī dzīvojamie rajoni robežojas ar aktīviem kravu termināļiem. Kā šajās teritorijās nodrošināt ilgtspējīgu integrētu attīstību? Kādi kompromisi jāpieņem un kāda stratēģiskā izvēle jāizdara, veidojot pilsētvidi līdzās veiksmīgai nākotnes ostai?

 

Ielādēt prezentāciju

File name: 06_prezentacija_Carlos.pdf

18 8

 


 

ORGANIZĒ:

ATBALSTA: